תהליך רישוי בניה
תושבים יקרים,
מליאת הכנסת אישרה את תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, השינויים המרכזיים בחוק הם:
- הגדלת הסמכויות לועדות המקומיות
- הגברת השקיפות של עבודת מוסדות התכנון
- פטור מהיתר ו/או תכנית
- רישוי מקוון ומכוני בקרה
מידע לגבי תיקון 101 ניתן למצוא באתר משרד הפנים.
פטור מהיתר בניה
במסגרת החוק נקבעו תקנות לפטור מהיתר בניה, תקנות אלו יחולו החל מ - 1 אוגוסט 2014.
חשוב להדגיש כי הבניה במסגרת הפטור כפופה ל -
- חוק התכנון והבניה
- תכניות בנין עיר החלות במקרקעין
- הנחיות מרחביות שיינתנו ע"י הועדה המקומית
- חובת הגשת דיווח ותצהירים לועדה המקומית
לנוחיותכם, מצ"ב קישור להנחיות המרחביות בנושא העבודות והמבנים הכלולים בפטור מהיתר.
מצ"ב קישור לתקנון התכנון והבניה.
קישור לבית האינטראקטיבי - מנהל התכון
הגשת הדיווח תבוצע באמצעות טופס מקוון באתר משרד הפנים או באמצעות טופס דיווח על עבודה הפטורה מהיתר.
ניתן לשלוח את הטופס חתום וסרוק לכתובת מייל [email protected]
הצהרת מהנדס ליציבות מבנה קיים - במסגרת עבודות הפטורות מהיתר
מערכת רישוי זמין
מערכת "רישוי זמין" הינה מערכת אחידה ארצית ומקוונת באמצעותה ודרכה ניתן להגיש בקשות למידע להיתר בנייה ובקשות להיתר בנייה בוועדות התכנון והבנייה כחלק משיפור תהליכי הרישוי והבנייה.
המערכת משמשת את ציבור עורכי הבקשות, את רשויות הרישוי וכן גופים נוספים ומלווה אותם בכל שלבי רישוי הבניה והביצוע של עבודות הבניה.
המערכת מאפשרת הסרת מגבלות ובירוקרטיה מיותרת וזאת בין השאר על ידי החלת הליך מקוון ארצי אחיד ושקוף. היא משמשת כלי יעיל לשיפור תהליכי הרישוי והבנייה, באמצעות ייעול ופישוט התהליכים לשם סדרתם והאחדתם ומאפשרת הסרת מגבלות ובירוקרטיה מיותרות, בין השאר על ידי החלת הליך מקוון ארצי אחיד ושקוף.
המערכת החדשה מלווה את כלל שלבי הרישוי והביצוע באופן מקוון, החל מהגשת בקשה לתיק מידע וקבלת מידע, דרך הגשת בקשה להיתר בנייה והנפקת היתר בנייה וכלה בניהול ובקרה על שלבי הביצוע - בקשה לאישור תחילת העבודה, בקרת על הביצוע בפועל ובקשה וקבלת תעודת גמר.
המערכת מתממשקת לגופים ורשויות שונים בניהם - הועדות המקומיות, גורמים מוסרי מידע (רשות העתיקות, המשרד להגנת הסביבה, חברת החשמל, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, פיקוד העורף, רשות התעופה האזרחית, הרשות הארצית לכבאות והצלה ועוד), למבא"ת, לרשם המקרקעין, לרשם המהנדסים והאדריכלים, לרשם ההנדסאים, לשרת התשלומים לרשות מקרקעי ישראל ולגופים נוספים בהמשך.
המערכת מהווה תחליף ל"גרמושקה" ההיסטורית, המודפסת על גבי ניירות, מאפשרת ניהול מעקב וארכוב מתקדמים ובכך מקצרת תהליכים ומשפרת את השירות לאזרח, כמו לאיש המקצוע ולגופים הלוקחים חלק בהליכי הרישוי.
הוראת שעה - הגשה אלטרנטיבית במקרה של בעיה במערכת רישוי זמין
שלבי ההגשה והטיפול עד למתן היתר בניה
תיק מידע להיתר
מסלול מידע להיתר (סעיף 145 לחוק תו"ב): תיק מידע להיתר יימסר לעורכי הבקשה במערכת רישוי זמין ע"י מידענית הועדה.
מסלול קבלת התיק:
- תשלום עבור תיק מידע להיתר יש לבצע בלשונית "הזמנת דפי מידע – מידע להיתר במערכת רישוי זמין
- פתיחת בקשה למידע ע"י עורך הבקשה במערכת רישוי זמין בצירוף קבלה על התשלום.
בקשה להיתר בניה
בקשה להיתר תועבר למזכירת הרישוי בדוא"ל [email protected] פורמט: DWF/PDF לצורך חישוב פיקדון והפקת שובר לתשלום, שובר התשלום יימסר למתכנן בדוא"ל חוזר. את השובר יש לשלם באתר הוועדה בלשונית "תשלום דרישות תשלום". הבקשה להיתר תוגש במערכת המקוונת ע"י עורך הבקשה על פי התקנות ובהתאמה לדרישות שנמסרו בתיק המידע. הבקשה תטופל על פי ובהתאם לסדר כניסתה לוועדה.
נוסח פרסום
בקשה שתוגש לוועדה בהליך הקלה/שימוש חורג:
יש להעלות במערכת רישוי זמין בשלב תנאים מוקדמים את נוסח הפרסום המבוקש (בהתאם לתיאור הבקשה להיתר).
בקישורים הבאים ניתן למצא הנחיות לפרסום , דוגמאות לנוסחים הנהוגים בוועדה המקומית ונוסח פרסום לשימוש עורך הבקשה .
תוקף היתר וחידושו
הופסקה העבודה לתקופה העולה על שנה - פוקע ההיתר.
הוועדה תחדש את תוקפו של היתר, לבקשת בעל ההיתר או בעל זכות בנכס, במקרים אלה:
הוחל בעבודה אך היא לא הושלמה בתוך תקופת תוקפו של היתר;
ההיתר פקע לפי הוראות תקנה 20 (ג) או (ד);
לא יחודש תוקפו של היתר אם קיימת מניעה בדין לחידושו.
חידושו של היתר לפי תקנה זו יהיה לשנתיים מיום פקיעתו, ואולם מוסד התכנון רשאי לחדשו לשנה נוספת, מטעמים מיוחדים שיירשמו.
מסירת היתר
ההיתר ייחתם בחותמת דיגיטלית ע"י יו"ר ומהנדס הועדה. לא נדרשים עותקים קשיחים.
ההיתר יפורסם באתר האנטרנט כמתחייב בחוק
ערר על החלטת וועדה
הודעה על החלטת הוועדה תישלח בדואר רשום אל הצדדים. כמו כן פרוטוקול הוועדה יהיה זמין באתר האינטרנט (לאחר חתימתו).
ניתן להגיש ערר על החלטת הוועדה, אל ועדת הערר המחוזית:
ועדת ערר מחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום
יו"ר הועדה: עו"ד בנימין זלמנוביץ'
מזכירת הועדה: עו"ד שני שטרול
יצירת קשר:
טלפון: 08-6270057
פקס: 08-6270129
מייל: [email protected]
פניות למייל יעשו אך ורק לצורך מענה לשאלות, לא יתקבלו בקשות ועררים במייל.
כתובת: יהושע צורף 7 באר שבע
שעות קבלת קהל:
ימים: א', ב', ג', ה' , בין השעות 08:00-14:00.
יום ד' , בין השעות: 08:00-16:30.